Thursday, August 6, 2009

PAS: Dimana "Membangun Bersama Islam"

1- Jawapan ringkas Exco Selangor, Ronnie Liu, berhubung tindakannya yang membatasi hal ehwal agama Islam di Shah Alam baru-baru ini jelas menempelak PAS yang kononnya parti yang memperjuangkan agama Islam. "Perkara ini masih dibincangkan di peringkat kerajaan negeri, lagipun penguatkuasaan undang-undang belum diluluskan dan bir (arak) yang dirampas bukan mempunyai alkohol yang banyak", begitulah petikan kata-kata Ronnie semasa ditanya berkenaan dengan rampasan arak di oleh MBSA baru-baru ini.
2- Gesaan oleh Pemuda UMNO Selangor terhadap PAS akhirnya membuka mulut Pesuruhjaya PAS negeri, Datuk Dr. Hassan Ali semasa sidang medianya dengan tegas menyatakan akan mendesak Menteri Besar untuk mengambil tindakan yang 'sewajarnya'. Pemuda PAS pula, dengan lantang menyatakan akan mengadakan demontrasi di Pejabat SUK bagi mendesak MB supaya mengenakan hukuman melucut jawatan exco terhadap Ronnie.
3- MB Selangor memberi reaksi yang cukup membimbangkan dalam perkembangan isu tersebut. Dengan nada spontan beliau menjelaskan "Perkara tersebut bukan satu isu dan tidak perlu dibangkitkan". Adakah ini sebenarnya seorang pemimpin beragama Islam? Berceramah sana-sini kononnya kerajaan Barisan Nasional tidak mengikut ciri-ciri Kepimpinan Islam dan perjuangan UMNO tidak berlandaskan Kalamullah dan Sunnatullah.
4- Apa yang pasti dan jelas, di manakah letaknya prinsip PAS yang kononnya memperjuangkan Syariah Islamiah dalam kepimpinannya? Mengapa Ronnie masih lagi 'bebas' dan 'tidak takut' dengan tuntutan-tuntutan dari PAS? Adakah PAS terus bermain retorik politik dalam isu-isu agama Islam dengan sekadar memberi 'teguran' bukannya 'tindakan'?
5- Jika inilah yang dikatakan sebagai "Membangun Bersama Islam", yang nyata hanya slogan yang diperhebatkan sedangkan tindak-tanduk tidak seperti yang digambarkan, maka dengan jelas "RAKYAT HARUS MENOLAK PARTI YANG MEMPERGUNAKAN ISLAM UNTUK KEPENTINGAN POLITIKNYA". Maklum sudah tahu dan penyokong-penyokong PAS sendiri sudah tahu, semenjak PAS bergabung dengan DAP dan PKR, konsep keIslaman yang digembar-gemburkankannya selama ini telah lupus serta tidak diguna pakai lagi atas alasan menghormati parti yang tidak menerima Islam sebagai satu wadah perjuangan.

pemuda gerik: Jika pemuda PAS dah dapat permit untuk berdemontrasi bagi mendesak Ronnie letak jawatan, pemuda UMNO sanggup berganding bahu, berkerjasama untuk sertainya kerana kami mempertahankan Islam bukan atas sifat politik tetapi agama Allah. Takkan nak tunggu pemuda UMNO mohon permit baru pemuda PAS nak 'join'. Jangan tunjuk hebat dengan UMNO kerana UMNO dah jelas mempertahankan Islam dari dulu, kini dan selamanya.

1 comment:

anak_jati_klang said...

kecewa aku dgn peel mb selangor ni. betullah yg dia ni penakut dgn DAP dan singkirkan PAS. apa yg dia nak takut sgt dgn si cina tu? poorahh janji pilihanraya macam2, nak tegakkan keadilan dlm islam tapi haprak.