Wednesday, November 18, 2009

NIZAR ANGKUH DENGAN JAWATAN PRESIDEN PERAK F.A

Pemain dan pegawai Persatuan Bolasepak Perak menderita dengan masalah yang semakin 'tenat' dihadapi oleh persatuan. Ini kerana kantong kewangan yang susut dengan mendadak akibat kegagalan pihak majlis tertinggi dan pengurusan mentadbir dengan baik. Yang agak menghairankan kedatangan penonton tidaklah seteruk yang dialami oleh pasukan-pasukan yang berstatus kelab atau kelompok pasukan yang bertanding di Liga Perdana. Malah pada saat-saat perlawanan peringkat kumpulan Piala Malaysia yang lalu jelas menampakkan kesetiaan penyokong skuad Seladang dan boleh dikatakan agak ramai memandangkan rakyat Perak masih lagi memberi sedikit harapan kepada 'skuad muda' kendalian M.Karathu.

Sebagai langkah terakhir, beberapa pemimpin utama serta penyokong2 setia skuad Seladang berjumpa dan meminta jasa baik MB Perak, Dato' Seri Zambry, membantu Perak FA mengatasi masalah kewangan tersebut. Dato' Seri MB, dengan perasaan yang sangat kecewa dengan masalah tersebut meminta agar kepimpinan Perak FA segera membuat rombakan yang sedia ada untuk memberi laluan kepada mereka yang benar2 layak dan bijak dalam pentadbiran sukan. Beliau juga sedia memberi kerjasama penuh dan bertekad akan membantu Perak FA.

Namun, Nizar selaku Presiden Perak FA ketika ini, dengan lantang mengkritik Dato' Seri MB kononnya mahu merampas kerusi Presiden daripada dia. Dia juga tidak mahu berganjak dari kerusi yang memerlukan komitmen yang tinggi seorang tokoh yang boleh mentadbir dengan baik dan memahami sukan bolasepak dengan mendalam. Dia dengan sombongnya mahu kerajaan negeri memberi bantuan kewangan sepertimana kerajaan negeri di bawah bekas MB, Dato' Seri Tajol Rosli, tanpa melepaskan jawatannya. Dia mengambil contoh Tan Sri Anuar Musa yang berupaya membawa pasukan Kelantan dan Kelatan FA ke tahap tertinggi hasil daripada bantuan kewangan kerajaan negeri. Ini jelas satu pembohongan dan penipuan yang paling bodoh kita dengar kerana TS Anuar bergerak bukan kerana bantuan kerajaan negeri Kelantan sebaliknya beliau mempunyai minat yang amat tinggi mengenai bolasepak, memahami pentadbiran dengan efisyen dan mempunyai 'networking' dengan tokoh-tokoh kenamaan negara. TS Anuar bergerak atas kakinya sendiri, beliau menggerakkan pentadbiran Kelantan FA dengan suasana kerja yang mantap dan menggunakan segala kelebihan yang ada pada diri beliau untuk memartabatkan Kelantan FA. Kerajaan negeri Kelantan tidak pernah ambil tahu dengan apa yang berlaku pada bolasepak Kelantan (selama 20 tahun mentadbir negeri), mereka hanya mengambil kesempatan pada perlawanan akhir sahaja. Sebagai contoh, pada perlawanan akhir Piala FA mereka hanya memberi RM30 ribu dan pada perlawanan akhir Piala Malaysia 09 barulah imbuhan tersebut 'naik sedikit'.

Nizar perlu mencontohi TS Anuar jika mahu Perak FA dan 'politik dirinya' naik. Bukan menuding kepada sesiapa atas kelemahan diri sendiri. Jika tidak tahu bagaimana nak tadbir sebuah badan sukan, jangan ambil jawatan, jika dah ambil..letak jawatan! Nizar yang kita tahu bukanlah seorang peminat sukan kerana sebelum dia menjadi Presiden Perak FA, beliau bukanlah sesiapa dalam arena sukan negeri atau negara. Hatta di dalam PAS sendiri pun, dia belum pasti pernah jadi pengerusi lajnah sukan. Dia dipilih menerajui Perak FA kerana pada masa itu dia adalah MB dan anggapan pemimpin2 dalam Perak FA dia mampu membawa Perak FA ke arah lebih baik kerana kononnya dia mampu. Tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya apabila dia hanya menumpukan kepada 'politiking' dan agenda2 perkauman sahaja.

FAM pada bulan Oktober 2009 yang lalu telah pun mengisytiharkan Perak antara pasukan2 yang tidak boleh bertanding dalam Liga Malaysia (Liga Super) kerana gagal mencarumkan KWSP pemain2 nya yang mana ini adalah syarat wajib bagi setiap pasukan yang mahu mendaftar untuk bermain pada musim hadapan. Tetapi apa yang menjadi persoalan, kenapa setiap kali perlawanan di stadium, penyokong yang hadir agak ramai juga? Mungkin ada yang masuk 'free'? Siapa?? Jadi, kepada Nizar..jika tak mampu menanggung tanggungjawab, janganlah beban yang kamu pikul. Berundurlah sebelum rakyat Perak semakin membenci kamu!

No comments: