Sunday, January 3, 2010

HUTANG RM800 JUTA, NIK AZIZ DOLAK-DALIK

"Benda ini orang lain yang buat, sampah orang lain yang buang, kita kena sapu. Ini penyakit bagi jaga negeri kepada orang yang tidak pandai'.

Inilah reaksi Nik Aziz berhubung isu tuntutan hutang oleh syarikat balak, Timbermine Sdn. Bhd. kepada kerajaan PAS Kelantan sebanyak RM800 juta! Kes yang dimenangi oleh syarikat tersebut setelah kerajaan negeri Kelantan didapati bersalah apabila melanggar kontrak diantara kedua-dua pihak. Perjanjian di antara kerajaan negeri dengan Timbermine dibuat pada 1964 ketika PAS memerintah Kelantan.

Bagaimanapun pada 1975, PAS yang menjadi komponen BN, kerajaan negeri yang ketika itu MB Kelantan, Datuk Mohd. Nasir (Presiden PAS) telah menamatkan perjanjian tersebut. Sebagai balasan kerajaan negeri sepatutnya membayar sebanyak RM3.5 juta tetapi sebaliknya kerajaan negeri telah berunding untuk menubuhkan sebuah syarikat yang akan membangunkan tanah seluas 112,000 hektar dengan memberi 30% saham kepada Timbermine.

ADUN Kok Lanas, Datuk Alwi Che Ahmad yang juga selaku Ketua Pembangkang DUN Negeri tampil menjelaskan kekeliruan yang cuba ditimbulkan oleh Nik Aziz terhadap isu tersebut. Beliau menjelaskan bahawa Nik Azizi sepatutnya jujur dan berterus-terang kepada rakyat dengan tidak mengeluarkan kenyataan yang bercanggah dengan fakta. Perjanjian PAS dengan Timbermine pada 1964 sepatutnya tidak berlaku kerana ia tidak membawa sebarang keuntungan kepada rakyat. Pada 1975, kerajaan BN di mana PAS juga sebagai salah satu komponennya sebulat suara bersetuju untuk membatalkan perjanjian tersebut kerana mahu membangunkan kawasan tersebut dan menubuhkan Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (KESEDAR). Beliau juga menambah, MB ketika itu dilantik oleh kalangan wakil rakyat PAS kerana kerajaan Kelantan terbentuk apabila kerusi BN adalah terdiri daripada 22 PAS, 13 UMNO dan 1 MCA. Secara asasnya sudah tentu banyak keputusan dibuat oleh wakil PAS.

Setelah PAS mengambil keputusan untuk keluar dari BN, mereka mendakwa UMNO/BN mesti membayar hutang kepada Timbermine. Sedangkan hakikatnya, semua keuntungan KESEDAR yang dirancang dan dilaksanakan oleh BN mereka 'sapu semuanya'. Inilah yang dikatakan sebagai pemimpin yang tidak bercakap benar. Mereka membuat tohmahan kepada BN yang kononnya 'sampah' yang ditinggalkan oleh BN terpaksa mereka tanggung. Tetapi mereka juga kenyang dengan 'isi-isi sampah' tersebut.

Nik Aziz yang menyelar bahawa pemimpim2 BN tidak pandai mentadbir negeri sebenarnya telah melakukan kesilapan besar kerana sepanjang 52 tahun BN memerintah negara dan negeri-negeri lain, hanya Kelantan negeri pimpinan PAS paling mundur dan merekodkan jumlah hutang terbanyak kepada kerajaan persekutuan. Negeri di bawah pentadbiran UMNO/BN dilihat lebih berdaya saing dan mampu menjana pendapatan yang lebih baik.

pemudagerik: Semoga rakyat Kelantan mulai sedar, bukan senang nak menjadi pemerintah negeri kerana setiap yang dirancangkan adalah kepentingan rakyat jua. Nak berceramah hentam sana, hentam sini memang mudah tetapi bila libatkan urus tadbir hanya pemimpin2 yang layak dan bijak sahaja mampu membawa kebaikan. Semoga PRU13, rakyat akan lebih bijak menilai antara pemimpin yang hanya pandai bercakap dengan pemimpin yang tahu buat kerja.

No comments: