Tuesday, August 10, 2010

Wawancara bersama Tun M: Akhbar Siasah dibidas..

Akhbar Siasah yang dulunya dilihat agak 'neutral' dalam isu semasa politik negara, kini nampaknya telah condong dengan puak pembangkang. Sejak 3 tahun lalu, penulis yang telah pun menjadi pembaca utama akhbar2 berbentuk tabloid terutama hal ehwal politik termasuklah Siasah. Ini kerana, penulis teringin benar hendak mengetahui sejauh mana keintelektualan wartawan/penulis tamu dalam akhbar2 tersebut. Tidak dinafikan terdapat beberapa orang wartawan/penulis tamu yang mempunyai sifat tanggungjawab dan benar2 ikhlas dalam memperjuangkan isu politik negara. Tidak kurang pula, mengetengahkan fakta2 palsu, berita2 khabar angin atau semata2 bertujuan provokasi bagi menanam kebencian terhadap sesiapa mahupun parti politik terutamanya UMNO kepada rakyat.
Tidak terlepas dengan sikap2 provokasi termasuklah Akhbar Siasah pada edisi2 terkini, penulis juga terkilan serta terkeliru dengan konsep yang cuba diterjemahkan kerana akhbar tersebut seolah2 berkeadaan terkial2 mencari publisiti. Ikutilah beberapa soalan 'cepumas' dari Akhbar Siasah dan jawapan 'intelek' dari Tun Dr. Mahathir semasa wawancara bersama tokoh negarawan tersebut dalam edisi 8-14 Ogos 2010.
AS: Boleh Tun huraikan lebih lanjut tentang perpecahan orang melayu dengan kewujudan parti UMNO, pas dan pkr?
Tun M: Oleh kerana hendakkan kemudahan2 mereka sendiri, mereka membelaknagkan bangsa sehingga sanggup memecahkan perpaduan orang2 melayu. Ini bermula apabila ulamak2 keluar dari UMNO untuk menubuhkan PAS. Sejak itu, kita dapati orang melayu memikirkan tentang apa yang mereka dapat dalam perjuangan ini. Bila kita fikir apa yang akan kita dapat, maka semangat kebangsaan sudah tentulah akan luntur.
AS: Bagaimana pandanga Tun apabila UMNO mengajak PAS supaya bersatu dan bekerjasama dalam menegakkan Islam di negara ini?
Tun M: Dahulu kita sudah bekerjasama, lebih kepada perjuangan untuk orang melayu. Dan orang yang menubuhkan PAS dulu adalah orang UMNO. Apabila mereka tidak mendapat peluang, mereka menubuhkan parti mereka sendiri. Apabila mereka (PAS) menyertai BN selepas 13 Mei 1969, mereka tidak bekerja untuk Bn tetapi mereka bekerja memperkuatkan parti mereka sendiri sahaja. Jadi dengan itu, timbul perselisihan faham antara PAS dan UMNO yang akhirnya berpisah. Sebab itu PAS lebih rela bekerjasama dengan DAP dan PKR yang tidak ada dasar2 yang baik atau yang tulen bagi orang2 melayu.
AS: Dalam hal ini, PAS mahukan kerjasama dan perpaduan dibina atas dasar Islam bukan melayu, apa pandangan Tun?
Tun M: Islam itu diguna sahaja. Sebenarnya tidak banyak Islam yang diperjuangkan. Pertama yang diperjuangkan dalam Islam ialah perpaduan sesama Islam bahawa orang Islam itu adalah bersaudara. Kalau tidak mahu bersaudara itu bukan Islam tetapi jangan kata kita berjuang untuk Islam. Guna Islam ini untuk daya penarik untuk mendapat sokongan. Banyak benda yang kita tengaok tidak begitu islam misalnya mendakwa sesiapa yang mengundi PAS pasti akan masuk syurga. Ini dilihat begitu bertentangan sehingga PAS begitu berkuasa untuk boleh menentukan siapa yang masuk syurga dan siapa masuk neraka.
AS: Pada pandangan Tun, kenapa agaknya Malaysia tidak boleh mengamalkan dasar Islam walaupun termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Artikel 3 (2) jelas meletakkan Islam sebagai agama rasmi negara?
Tun M: Kita dapati negara yang penduduknya 100% Islam pun tidak dapat nak jadi negara Islam yang sebenar, kita dapati mereka tidak bersaudara, mereka sering berperang, mereka tidak menolong sahabat2 mereka. Contohnya orang Palestin yang hidup menderita walaupun 100% penduduknya orang Islam. Tambahan pula kita di sini hanya 56% sahaja orang Islam, selebihnya bukan Islam. Jadi Islam menegah perbuatan yang boleh menimbulkan huru-hara. Dalam Islam, kita tidak boleh paksa agama kita ke atas orang bukan Islam sehingga boleh mencetuskan huru-hara. Jadi naka kata kita tidak mengamalkan (ajaran Islam) tidak boleh juga. Kita banyak mengamalkan ajaran Islam setakat kemampuan kita.
Pemudagerik: Sesungguhnya orang2 Islam itu bersaudara, jadi kalau kita tidak 'bersaudara' dengan orang Islam lain yang tidak berideologi sama denga kita. Maka kita telah pun melanggar ajaran Islam. Mengapa PAS sanggup 'bersaudara' dengan DAP (parti yang menolak ajaran Islam) dan PKR (yang sebahagian besarnya terdiri dari orang2 kuat Church)..???

No comments: