Tuesday, May 26, 2009

Wajarkah Chin Peng Dibawa Kembali?

1- Episod duka rakyat Tanah Melayu yang hidup sengsara di bawah kekuasaan Komunis dan kerakusan Chin Peng masih belum reda, lukanya masih berdarah dan peritnya masih belum sembuh. Kini seorang ANAK MELAYU yang digelar Mat Amin cuba membawa sejarah hitam itu ke dalam masyarakat melayu yang generasi mudanya rata-rata mudah dipengaruhi oleh fakta-fakta palsu jika amat-amat buta sejarah. Apakah sebenarnya yang dimahukan oleh Mat Amin? Mungkinkah merasakan dirinya seorang pejuang sejati atau sekadar mahu menarik perhatian masyarakat serta pemimpin untuk meraih simpati mahupun pangkat/darjat?

2- Chin Peng menubuhkan Parti Komunis Malaya hasil dari gerakan parti politik di China yang menggunakan ideologi komunis iaitu membentuk sebuah negara yang autokratik dan secara jelasnya jauh tersimpang dari ajaran Islam iaitu menguasai orang lain dengan cara paksaan. Kerana itulah anak-anak melayu yang berjaya ditarbiahkan oleh penggiat-penggiat komunis dijadikan 'tali barut' pertubuhan haram itu. Mereka diasuh, dididik dan dilatih dengan alasan kononnya untuk menghapuskan 'orang putih' di Malaya (ketika itu). Untuk mencapai matlamat tersebut, slogan "matlamat menghalalkan cara" digunakan termasuklah merompak, membunuh, merogol, membakar rumah-rumah orang melayu dan sebagainya. Istilah tersebut juga digunapakai oleh beberapa parti politik sekarang cuma mereka tidak menggunakan kekerasan fizikal sebaliknya agenda mereka tertumpu kepada fitnah, maki-hamun, menuduh orang lain rasuah, propaganda menghina parti lain, menggunakan saluran media untuk memburukkan orang lain dan sebagainya. Inilah yang dikatakan sebagai idealogi komunis!

3- Chin Peng dikenakan hukuman yang sangat ringan berbanding dengan jenayah-jenayah yang dilakukan. Tinggal dalam buangan ini biasanya dikenakan kepada pesalah-pesalah yang melakukan jenayah ringan beberapa kali tetapi Chin Peng berjaya memperolehinya. Parti Gerakan cuba berlagak angkuh dengan mendesak kerajaan Malaysia untuk membenarkan Chin Peng dibawa kembali ke Malaysia atas alasan kemanusiaan. Sedar atau tidak itulah antara perjuangan DAP! Oleh itu, parti Gerakan harus berfikir secara rasional dan tidak membatasi hak-hak dalam perpaduan BN. Mengapakah isu membawa pulang Chin Peng menjadi agenda sesetengah pihak? Mungkinkah mereka mempunyai ikatan yang rapat dengan beliau?

pemudagerik: Jika benar Chin Peng dijadikan perwira oleh pihak-pihak berkepentingan jangan lupa sejarah pahlawan-pahlawan Melayu masa lalu. Ingatlah nama-nama Dato' Maharajalela, Tok Janggut, Datuk Bahaman, Tun Perak dan lain-lain yang menjadi darah daging keturunan bangsa melayu!

No comments: