Sunday, August 16, 2009

Permatang Pasir: UMNO teruskan perjuangan.

Pilihanraya kecil (prk) kembali lagi, kini di DUN Permatang Pasir apabila wakil rakyatnya, Datuk Mohd Hamdan Rahman telah meninggal dunia. Pilihanraya kecil ini diadakan bagi menuntut Perlembagaan supaya terdapat wakil rakyat disetiap DUN atau Parlimen.

Pada prk Permatang Pasir kali ini akan menemukan 2 orang calon. Rohaizat Otman, calon dari UMNO/BN dan Salleh Man dari PAS. Ini disahkan oleh Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz. Bermula pada hari ini sehingga 24/8, kerja-kerja meraih undi akan dilakukan oleh kedua-dua parti dan pada 25/8 adalah hari pengundian. SPR telah menjelaskan agar pada prk tidak terdapat pondok panas bagi memberi keselesaan kepada pengundi untuk menunaikan tanggungjawabnya.


Rohaizat Othman merupakan bekas peguam syarie dan mempunyai firma guamannya sendiri. Berumur 38 tahun dan merupakan Setiausaha UMNO bahagian. Pencalonan beliau merupakan pilihan tepat dari UMNO/BN kerana melahirkan tokoh yang sangat dikagumi dan mendapat restu dari bahagian untuk menjadi calon pemuda.

Sementara itu, Salleh Man,52 tahun, merupakan seorang peniaga dan Pesuruhjaya PAS Negeri. Seorang graduan dari UM. Tidak pernah sebarang pertandingan dalam pilihanraya sebelum ini samada di peringkat parlimen atau DUN. Pemilihan beliau oleh PAS kerana PAS amat yakin dengan pengundi di situ yang menjadi kubu kuat PAS selepas tahun 1999 ekoran pemecatan Anwar Ibrahim sebagai TPM.

No comments: