Thursday, September 10, 2009

Kisah 16 September Malaysia dan Jepun

1- Setelah 54 tahun menjadi parti memerintah Jepun, akhirnya parti LDP pimpinan Perdana Menteri, Taro Aso, tewas ditangan parti pembangkang DPJ pimpinan Hatoyama. Kekalahan parti LDP bukanlah sesuatu yang agak luar biasa kerana pada pilihanraya umum sebelum ini, parti tersebut hanya menang tipis di peringkat parlimen serta memerlukan gabungan komponen parti-parti kecil untuk membentuk kerajaan.
2- Malah menurut akhbar-akhbar tempatan, Taro Aso pada sebelum pilihanraya umum telah bersedia menghadapi sebarang kekalahan dan beliau sendiri telah pun menghantar surat perletakan jawatan sebagai Presiden LDP tetapi telah ditolak oleh kepimpinan tertinggi memandangkan waktu itu pilihanraya umum semakin dekat.
3- PAS dalam terbitan akhbar Harakah dan PKR dalam Suara keadilan, mula mempersoalkan apa yang berlaku di Jepun mungkin juga akan berlaku di Malaysia. Mereka menjangkakan Pakatan 'haram' Rakyat akan menjadi pemerintah di Malaysia pada pilihanraya umum akan datang. Ini kononnya berdasarkan situasi yang hampir serupa dengan suasana politik Malaysia ketika ini. Apa yang cuba dicanangkan oleh mereka ialah rakyat perlu menukar pemerintah jika mahu sebuah kerajaan yang lebih demokratik, stabil, telus dari unsur rasuah dan mengikut kehendak rakyat.
4- Sebagai rakyat Malaysia yang rasional, kita hendaklah sedar akan permasalahan yang berlaku apabila PR menjadi pemerintah. Jika di Jepun, sesiapa pun yang menjadi pemerintah adalah dari bangsa mereka sendiri dan mereka tidak mempunyai masalah dengan hal tersebut. Berlainannya pula dengan Malaysia, mengikut statistik yang ditunjukkan dalam PRU-12 yang lalu PKR memenangi kerusi parlimen lebih banyak mengatasi DAP dan PAS di tangga terbawah. Ahli Parlimen PKR kebanyakannya terdiri hampir separuh bukan dari kalangan orang melayu, DAP tidak seorang pun adanya wakil rakyat melayu dan juga PAS. Yang pasti negeri-negeri yang mereka tawan seperti Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Perak (kembali kepada BN) tidak menunjukkan sikap integriti dalam PR itu sendiri. Selangor lebih dikuasai oleh PKR dan DAP, Pulau Pinang dikuasai oleh DAP manakala Kedah oleh PAS. Tidak wujudnya kerjasama yang erat antara pemerintah negeri dalam komponen parti PR. Yang ada adalah kerjasama sewaktu pilihanraya sahaja.
5- Pada 16 September ini genaplah setahun hampir 27 juta rakyat Malaysia yang telah ditipu oleh Anwar Ibrahim yang kononnya dapat 'membeli' ahli parlimen BN sehingga menghantar 'rombongan meminang' yang diketuai oleh Tian Chua di mana ketika itu ahli parlimen BN sedang membuat lawatan sambil belajar di luar negara. Anwar yang mewujudkan gelombang lompat parti gagal mendapat simpati ahli parlimen BN malah cara beliau gunakan seperti 'cerita hantu' dan lebih malang lagi 3 orang wakil rakyat DUN dari perak keluar dari PR menjadi wakil rakyat bebas kerana hilang keyakinan pada kepimpinannya. Berlainan pula dengan Jepun, pada 16 September ini, Presiden DPJ, Hatoyama akan mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Jepun melalui kemenangan yang diraih dalam pilihanraya umum.
pemudagerik: 16 September, hari jadi rakyat yang ditipu oleh Anwar.

2 comments:

UMNO PARTI PENJARA said...

16 september 2009..
Hari jadi pertama :-)














Semalam Adalah Sejarah. Hari Ini Adalah Hadiah.
Esok Adalah Misteri.... Jangan permudahkan
;-)
>>> Blog 1 Malaysia <<<

YANG GAMBI said...

Salam,

Selamat Hari Raya ‘Idil Fitri, maaf zahir batin.