Friday, May 22, 2009

MB PERAK : MAHKAMAH RAYUAN MEMBUAT KEPUTUSAN

1- Tepat pada jam 3.30 petang (22/5/09), Mahkamah Rayuan yang diketuai oleh Hakim Dato' Raus Sharif bersama-sama tiga orang lagi hakim telah memutuskan bahawa Dato' Dr. Zambry sebagai MB Perak yang sah!

2- Keputusan yang dibuat setelah kesemua hakim tersebut mengambil kira Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak yang memutuskan bahawa Sultan berhak melantik Menteri Besar jika sesuatu parti atau komponennya mempunyai majoriti kerusi di DUN, menurut fasal 16 (6) pula ialah Sultan berhak melantik Menteri Besar yang baru jika MB yang lama telah hilang kelayakan dalam DUN tanpa mengambilkira peruntukan undi tidak percaya. Selain itu, Sultan Perak juga telah bertindak betul apabila memanggil kesemua ADUN BN + Bebas yang bersetuju untuk membenarkan BN memerintah negeri Perak.

3- Barisan Nasional sangat bersikap rasional dan profesional dalam menurut peruntukan undang-undang dan perlembagaan. Walaupun sebelum ini, jika BN boleh membuat protes terhadap kerajaan campuran (Pakatan Rakyat) namun BN tidak berbuat demikian kerana tahu tidak ada dalam peruntukan perundangan untuk menghalang sesuatu parti bergabung dengan parti-parti yang lain untuk membentuk kerajaan campuran. Hakikatnya rakyat harus sedar bahawa Pakatan Rakyat hanya wujud di negeri Perak, Selangor dan P.Pinang. Mengapa di Kelantan dan kedah tidak wujud?

pemudagerik: Pakatan Pembangkang @ pakatan rakyat akan berusaha untuk menuntut hak di Mahkamah Persekutuan pula selepas ini. Sebelum itu, akan wujud konspirasi untuk memburukkan dan menjatuhkan integriti hakim-hakim mahkamah tersebut nanti. Adakah ini yang dinamakan sebagai demokrasi tulen yang dilaung-laungkan oleh Pakatan Pembangkang? Terdengar juga Pakatan Pembangkang akan membawa isu ini ke Pertubuhan Parlimen Komanwel, untuk apa? Siapa dalang disebaliknya? Kita tunggu dan saksikan..!!!

No comments: