Tuesday, August 11, 2009

Anwar Ohh Anwar..

Bila tiba waktu pilihanraya, Anwar Ibrahim akan menggunakan taktik menyerang dengan UMNO dengan membuat tuduhan-tuduhan liar supaya rakyat memberi perhatian kepadanya. Dengan cara ini, pandangan rakyat berhubung dengan masalah pembangkang akan sedikit lari.

Dalam laporan Malaysiakini, Anwar menyatakan UMNO semakin terdesak sehingga membuat tuduhan-tuduhan terhadap beliau. Dakwa Anwar lagi, UMNO menyebarkan propaganda terhadapnya dengan menyatakan beliau mengkhianati agama, bangsa dan institusi raja. Anwar jelaskan bahawa Pakatan 'haram' Rakyat memegang prinsip Perlembagaan.

Pelbagai persoalan timbul dengan reaksi Anwar tersebut. Mengapakah Anwar tidak berusaha untuk membantu Khalid (MB Selangor) dalam menyelesaikan isu-isu berhubung dengan arak, kandang babi dan penyelewengan dana oleh salah seorang wakil rakyatnya? Jika benar beliau mempertahankan Islam, mengapa beliau tidak mendesak Jeff Ooi untuk meminta maaf kerana menghina institusi Islam? Dalam kes liwatnya dengan Saiful, mengapa Anwar tidak membuat bersumpah seperti yang 'dinasihatkan' oleh Nik Aziz?

Anwar digelar 'pengkhianat bangsa' kerana tindakannya selama ini tidak sedikit pon mencerminkan sikapnya untuk membantu bangsa melayu. Bahkan dengan angkuh dan sombongnya dia berjuang untuk menghapuskan DEB yang kononnya telah menimbulkan kroni dan rasuah secara berleluasa. Sedangkan hakikatnya semua pihak tahu dan sedar DEB diwujudkan bertujuan untuk memberi peluang kepada orang-orang melayu bersaing dengan orang bukan melayu dalam perniagaan kerana sebelum wujudnya DEB, semua aktiviti perniagaan telah 'dikuasai' oleh orang bukan melayu.
Anwar juga dengan bangganya, semasa beliau menjadi Menteri Kewangan, tidak berlaku kenaikan harga petrol. Memang benar kerana pada masa itu, berapa banyak kenderaan digunakan berbanding pada masa kini. Namun Anwar gagal menjelaskan ketika itu beliaulah yang bertindak mengenakan cukai paling tinggi dalam sejarah. Sedangkan kita tahu sekarang kebanyakan cukai berkaitan rakyat telah dikurangkan dengan banyak walaupun terdapat beberapa masalah akibat 'terdapat beberapa syarikat cuba mengambil kesempatan'. Sewaktu Anwar jadi Menteri Kewangan jugalah, operasi syarikat perjudian semakin berkembang dan 'maju'. Adakah penyokong pembangkang tahu akan hal ini???
pemuda gerik: Lupakah Anwar siapa dalang yang cuba jatuhkan Tun Mahathir ( PM ketika itu)?

1 comment:

Anonymous said...

tapi masih ramai lagi yg 'sujud' pada pengkhianat ini..melayu oh melayu..